Informatii utile

Deces in strainatate

Daca un membru al familiei sau o ruda a dumneavoastra, cetatean roman, a decedat in alta tara, este bine sa stiti urmatoarele:
  • Decesul trebuie inregistrat la autoritatile locale din tara respectiva;
  • Decesul poate fi inregistrat si la ambasada sau consulatul Romaniei din tara respectiva (nu este obligatoriu);
  • Daca ambasada sau consulatul Romaniei sunt notificate despre deces de autoritatile locale, acestea informeaza Ministerul Administratiei si Internelor din Romania, care va anunta familia despre decesul cetateanului roman;
  • Inregistrarea decesului la ambasada sau consulatul Romaniei permite eliberarea de catre ambasada sau consulat a unui certificat de deces romanesc;
  • Atentie: eliberarea certificatului de deces romanesc se poate face numai pe baza certificatului de deces eliberat initial de autoritatile locale din tara respectiva si pe baza altor documente prevazute de legislatia romana;
  • Daca inregistrarea decesului nu s-a facut la ambasada sau consulat, atunci certificatul de deces romanesc va fi eliberat in tara, de autoritatile romane, pe baza certificatului de deces strain si a altor documente prevazute de legislatia romana;
  • Daca decesul a fost cauzat de o actiune violenta, atunci solicitati interventia autoritatilor locale de politie pentru investigarea cazului; efectuarea investigatiilor poate intarzia procedura de transport a corpului neinsufletit in Romania;
  • Daca ati aflat despre deces in timpul in care va aflati in Romania, notificati in scris Directia Relatii Consulare a MAE, la numarul de fax: (021) 319-6869.

Deces in tara

Inregistrarea decesului produs pe raza administrativ-teritoriala locala
  • Certificat medical costatator al decesului intocmit si semnat de medicul sau cadrul medical sanitar care a facut constatarea.
  • Dovada eliberata de politie sau parchet din care sa rezulte ca au fost sesizate, in cazul sinuciderii, accident, alte cauze violente sau cadavrul gasit
  • Procesul verbal intocmit de medic - in cazul cadavrului gasit
  • Actul de identitate, livretul militar sau adeverinta de recrutare, dupa caz, pentru persoanele supuse obligatiilor militare pana la 60 ani, certificatul de nastere si de casatorie (original si copie) ale decedatului
  • Actul de identitate al declarantului
  • Adeverinta de la parchet in cazul iregistrarii tardive
  • Timbru fiscal in valoare de 1 leu.

Transportul corpului neinsufletit in Romania

  • Se poate face numai in conditiile prevazute de legislatia nationala a tarii respective si in conformitate cu regulile internationale aplicabile;
  • Personalul consular va poate oferi detalii in legatura cu aceasta procedura si va poate facilita contactul cu casele funerare care asigura transportul in Romania;
  • Pentru transportul international al corpurilor neinsufletite este necesar pasaportul mortuar; pasaportul mortuar se elibereaza de ambasadele sau consulatele Romaniei (pentru transportul urnelor cu cenusa cremata nu este necesar pasaport mortuar).
Ce poate face personalul consular al Romaniei:
  • Poate inregistra decesul la ambasada sau consulat si poate elibera un certificat de deces romanesc (pe baza certificatului de deces emis de autoritatile locale si a altor documente prevazute de legislatia romana);
  • Poate oferi informatii privind procedurile care trebuie urmate in caz de deces, precum si coordonate de contact ale caselor funerare care se ocupa de incinenare sau de imbalsamarea si transportul corpului neinsufletit;
  • Poate elibera pasaportul mortuar necesar transportului international al corpului neinsufletiti.
Ce NU poate face personalul consular al Romaniei:
  • Nu poate desfasura anchete sau investigatii in legatura cu decesul pe teritoriul unui stat strain;
  • Nu poate plati costurile de incinerare sau de inhumare si nici pe cele de transport al corpului neinsufletit in Romania;
  • Nu poate acoperi eventuale datorii sau angajamente ramase neonorate ale persoanei decedate.